Case: zo speelt Barqo met PR in op coronacrisis

10-05-2020

Dankzij handige PR tools van Presscloud dezelfde dag nog geïnterviewd bij RTL EditieNL

Barqo is het platform dat huurders en booteigenaren met elkaar in contact brengt. De missie van het bedrijf is om varen toegankelijker te maken voor iedereen. Thijs Jansen, oprichter van Barqo, vertelt in dit artikel hoe het bedrijf met PR inspeelde op de coronacrisis. Dankzij Presscloud werd hij op de dag dat hij het bericht uitstuurde, geïnterviewd bij RTL EditieNL.

Uitdaging: communiceren rondom coronacrisis

Barqo zag, als marktleider in botenverhuur, een flinke stijging in het aantal aanvragen voor de huur van een boot. Jansen: “Veel Nederlanders willen graag buiten ontspannen en zich daarbij aan de RIVM-richtlijnen houden. Omdat er op het water genoeg afstand gehouden kan worden, verhuren we onze boten graag aan gezinnen die zo toch even kunnen ontspannen.”

Communicatie rondom de coronacrisis luistert nauw, zo blijkt ook uit de commotie die ontstond nadat RUMAG een corona-actie inhaker lanceerde. Hoe breng je een boodschap in deze coronacrisis zo over, zonder dat het lijkt alsof je profiteert van dit vreselijke virus? En hoe zorg je ervoor dat deze boodschap bij de juiste redacties terechtkomt?

Aanpak: benadruk de RIVM-richtlijnen

“Tijdens de coronacrisis hebben we een persbericht geschreven. In dat bericht hebben we rekening gehouden met alle gevoeligheden die er zijn rondom dit thema”, vertelt Jansen. “We zagen een flinke stijging in het aantal aanvragen op ons botenplatform. We benadrukten dat niet elke aanvraag resulteert in een boeking. Omdat we de RIVM-richtlijnen volgen, verhuren we bijvoorbeeld niet aan groepen. Zo onderstrepen we als merk dat we de gezondheidsvoorschriften belangrijk vinden en ons achter de richtlijnen scharen.”

Hoe zorgde de ‘Booking.com’ van de botenverhuur ervoor dat het bericht bij de juiste redacties terechtkwam? “We hebben het persbericht uitgestuurd via Presscloud. Je kan met de software gemakkelijk een complete perslijst opstellen, zodat je zeker weet dat het bij de juiste journalisten in beeld komt.”

Resultaat

“Een uur nadat we het bericht hadden uitgestuurd, werden we al gebeld door Editie NL!” vertelt Jansen enthousiast. Diezelfde avond was hij te zien in de uitzending bij EditieNL.

Jansen: “Ik raad Presscloud aan anderen aan, omdat het gebruiksvriendelijke software is. Het platform stelt me in staat om, zonder hulp van een PR-bureau, een persbericht te delen met de pers.”

€39 p / month

Year subscription