Over de woordvoerder

08-07-2020

Er zijn bedrijven die zich afvragen wie het woord moet voeren. Of het mogelijk of handig is om meerdere personen in de media naar voren te brengen. Dit artikel legt uit hoe dat precies zit.

Veel voorkomende vragen over woordvoering

Hoeveel woordvoerders hebben bedrijven doorgaans? Wie moet (of mag) het woord doen als we geïnterviewd worden? Waarom is het handig als de directeur altijd het woord doet? Op die vragen is het antwoord even kort als eenduidig.

Kleinere organisaties, MKB-bedrijven, startups en scale-ups raad ik aan om een (1) woordvoerder te kiezen. Dit is iemand die zich in het managementteam bevindt, oprichter of directeur is. Hij of zij is verantwoordelijk voor de koers van de organisatie en kan meepraten over de operationele zaken. Hij (m/v) weet genoeg van de sector waarin hij zich bevindt.

Redenen om de woordvoerder te overtuigen

Ben je terughoudend om van je te laten horen in de media? Voelt jouw directeur of oprichter enige schroom om de pers te woord te staan? Er zijn een aantal goede redenen om een woordvoerder te kiezen:

-       Zichtbaarheid in media draait om herkenbaarheid. Sterker nog: merken en oprichters vormen in ons hoofd vaak setjes of koppeltjes. Bill Gates – Microsoft, Blendle – Alexander Klöpping, etc.;

-       Zichtbaarheid van een merk draagt bij aan bedrijfsdoelen. De media te woord staan, is dus in het belang van de onderneming;

-       Het liefst investeer je maar één keer in een mediatraining. Door een woordvoerder aan te wijzen, bespaar je op de kosten voor een mediatraining;

-       Door een persoon ervaring op te laten doen in het contact met de pers, ontstaat de meest effectieve leercurve. Blunders en flaters worden leergeld en kansen voor ontwikkeling.

Toch een expert?

Als issues bijzonder complex wordt, dan valt te overwegen een expert uit het veld te kiezen voor een media-performance. Maar in feite betekent dit: ik weet als CEO, oprichter of directeur niet genoeg over mijn business. En dat is een groter probleem dan het gebrek aan een geschikte woordvoerder. Je laat namelijk de kastanjes uit het vuur halen door iemand die jij zelf hoort te begeleiden.

€39 p / month

Year subscription