PR: realiseer meer bereik met minder budget

18-01-2021

Realiseer meer bereik met minder budget: gebruik PR. Precies zoals in het boek Stretch beschreven wordt.

Wie wil er niet meer van zijn doelstellingen realiseren met minder middelen? Het is een van de lessen die ik leerde uit het boek Stretch: Unlock the Power of Less. Het inzetten van PR is een perfect voorbeeld van het stretchen van middelen. Realiseer meer bereik met minder budget.

Stretch: Unlock the Power of Less

Stretch is een boek dat je geen concrete vaardigheden leert, zoals een vuurtje stoken, SEO-teksten schrijven of bloemenschikken. Dit managementboek leert je alleen op een nieuwe manier kijken naar alles wat je van plan bent. Haal meer resultaten uit minder middelen, dat is de belofte van Stretch.

We denken namelijk nog te vaak dat voor succes meer nodig is. Meer geld, meer tijd of een groter team. Terwijl die extra middelen vaak niet nodig blijken om onze doelen te realiseren. Dat leert Scott Sonenshein ons in het boek Stretch. Hij betoogt – aan de hand van herkenbare verhalen – dat we ofwel iets najagen of onze middelen ‘oprekken’. Jaag je iets na, dan staar je je blind op een doel. Rek je, dan accepteer je dat de huidige middelen beschikbaar zijn. Dat geeft de ruimte om deze middelen op zo’n creatieve en productieve manier in te zetten, dat je op een innovatieve manier toch je doelen kan realiseren.

Een voorbeeld van zo’n zuinige houding, is hoe General Motors afval uit fabrieken ophaalt en het recyclet tot auto-onderdelen. Hierdoor genereert het bedrijf ongeveer een miljard dollar aan extra omzet. Meer lessen uit dit boek vind je op Tech Republic. Stretch is een boek waar ik elke dag nog best veel aan heb. Het ligt in het verlengde van ‘The Obstacle Is The Way’ van Ryan Holiday; een boek dat je leert hoe je obstakels juist inzet om je doelen te realiseren.

PR een vorm van ‘rekken’

PR haakt perfect in op de mentaliteit die Stretch je leert. Het draait om het behalen van meer marketingresultaten met een kleiner budget. Daarom is deze slimme groeistrategie ook zo populair bij startups en scale-ups, die elk dubbeltje omdraaien (althans, dat zouden ze moeten doen). In plaats van duizenden euro’s stuk te slaan om te adverteren, kun je deze aandacht ook verdienen.

Door content te maken die journalisten vertrouwen en leuk vinden, krijgt je toegang tot hun platforms. Dat is het uitgangspunt van PR: je betaalt niet voor aandacht, maar je verdient die aandacht. Ondanks de commotie rondom nepnieuws, vertrouwen de meeste consumenten (gelukkig) nog steeds mainstream media. Dat is het nut van PR.

Een geweldige PR-strategie stelt je in staat om het publiek van media te benutten, hoger te scoren in Google en betrouwbaarder te worden. Je rekt in feite je middelen op. Precies zoals Scott Sonenshein in Strecht je leert.

New: You can now also send out a single press campaign! More information

€39 p / maand

Jaarabonnement