Zo maak je een perslijst

10-06-2020

Je wilt de media bereiken om zo een thought leadership positie te claimen. Daarvoor is een goede perslijst onmisbaar. Deze drie tips helpen je daarbij.

Zo maak je een perslijst

Een goede perslijst begint bij een doelgroep

Wil je in contact komen met een journalist? Zoek je naar relevante media? Dan is het allereerst van belang om te bepalen wie je doelgroep is. Hoewel je misschien een product of dienst hebt ontwikkeld die je het liefst aan de hele wereld zou willen verkopen, loont het om je in eerste instantie tot een enkele doelgroep te beperken.

Door een doelgroep te selecteren, valt er een plan te bedenken hoe je deze doelgroep kunt bereiken. Toch is het bepalen van je doelgroep niet zo makkelijk als je denkt. Wist je dat dit een fout is die ondernemers en marketeers vaak maken?

Tip 1: Je bent zelf niet je doelgroep

We denken vaak dat onze doelgroep wel dezelfde media zal lezen als jijzelf. Als je een startup in de eventsector hebt opgericht, volg je media die over startups en over events schrijven. Maar jouw doelgroep – event professionals – zal waarschijnlijk geen media volgen over startups. Ze zullen zich bezighouden met events, dus alleen daar media over lezen.

Met andere woorden: onze doelgroep – het begin van de perslijst – zijn niet onze peers. Het zijn je (potentiële) klanten.

Tip 2: Kies de juiste categorieën

In veel systemen, zoals die Presscloud.co, kan je door verschillende categorieën scrollen. Zo kan je zelf een perslijst opstellen. Door de voor jouw relevante branches te kiezen, valt er met gemak een perslijst op te stellen.

Merk op: niet elk medium in jouw doelgroep is relevant. Sommige media richten zich op de consumententak van een industrie en weer andere media op de zakelijke markt. Fleet en Mobility is bijvoorbeeld een zakelijk medium dat over auto’s schrijft, Autoweek (‘de auto autoriteit’) richt zich op consumenten. Selecteer daarom zorgvuldig welke media relevant zijn voor jouw merk of campagne.

Tip 3: Verplaats je in je doelgroep

Vraag een aantal professionals in jouw netwerk uit deze industrie welke media ze relevant vinden. Zo kom je ook op media buiten je ‘bubbel’. Het wijst je bovendien op onverwachte media. Zo’n doelgroeponderzoek is direct een kans om te ontdekken welke onderwerpen jouw doelgroep relevant vindt. Bevraag en interview je (potentiële) klanten daarom met regelmaat.

Tot slot

Bovenstaande drie tips helpen je bij het opstellen van een perslijst. Gebruik daarbij ook eens Google News als bron voor een perslijst. Zoek in Google News naar onderwerpen die te maken hebben met jouw business, zodat je ontdekt welke media daarover schrijven.

Start je 7-dagen proefperiode

Business