Case: Dankzij Presscloud matcht datingapp Breeze met publiciteit

Handige PR-tool van Presscloud zorgt voor match tussen Breeze en lokale media

Breeze probeert met hun vernieuwende concept de markt voor datingapps op de schop te nemen. Om het benodigde kapitaal hiervoor te verkrijgen, waren de founders te gast bij Dragon’s Den. Met succes: ze scoorden een investering! Om de naamsbekendheid van Breeze te vergroten gingen de ondernemers aan de slag met PR met behulp van de tools van Presscloud. Founder Joris van Doorninck: “We zijn heel tevreden met de resultaten van de campagne, want het heeft ons vijf publicaties in relevante media opgeleverd.” Doordat Breeze publicaties in lokale media scoorde, was het direct in beeld bij haar doelgroep. Zo draagt PR dus bij aan de groei van je onderneming.

Datingapp met andere aanpak
“Het huidige aanbod aan datingapps voldoet niet aan de behoefte van de gebruiker. Conventionele datingapps werken namelijk allemaal via hetzelfde principe, swipe-match- chat. Gemiddeld spendeert een gebruiker dan ook 38 uur op een datingapp voordat een match gevonden is”, aldus van Joris van Doorninck.

Samen met zes medestudenten aan de TU Delft een nieuwe datingapp op, genaamd Breeze. Ze bedachten een nieuwe insteek om mensen bij elkaar te brengen: door middel van slimme algoritmes krijgt iedere gebruiker slechts een handjevol matches per dag. Als beide partijen aangeven geïnteresseerd te zijn, dan komen ze niet in een chatroom terecht, maar regelt Breeze een fysieke date.

Het businessmodel van de conventionele datingapps is gericht op de gebruiker zo lang mogelijk op de app houden. Breeze verdient pas op het moment dat er daadwerkelijk een date plaatsvindt. Voor slechts €7,50 krijg je bij Breeze een locatie in een horeca-gelegenheid inclusief consumptie van het eerste drankje. En ondanks dat corona het Breeze niet gemakkelijk maakt, groeien ze hard. Tot nu zijn er al meer dan 4.000 koppels op een succesvolle date geweest.

De date tussen Presscloud en Breeze
Nu Breeze in zee is gegaan met een investeerder uit het programma Dragon’s Den is het zaak om uit te breiden. Breeze was bezig met een uitbreiding van het platform naar Breda en Den Bosch. Om dat aan de wereld te vertellen, zocht het bedrijf naar journalisten die openstonden voor een match met hun persbericht. “Een perslijst opstellen is altijd best een gedoe, vooral als je op zoek bent naar specifieke journalisten. De database van Presscloud heeft ons veel tijd bespaard door te kunnen filteren op Brabantse, Bredase en Bossche
journalisten”, vertelt van Doorninck. “Naast dat Presscloud ons veel tijd bespaart, geeft het ook een professionele uitstraling bij je PR-campagne. De intuïtieve tool helpt je goed bij het voldoen aan de standaard van je persbericht. Ook de newsroom op het platform ziet er erg professioneel uit en bespaart ons weer een sectie op de website.”

Match met gratis publiciteit
Met hulp van de database met journalisten van Presscloud wist Breeze dus de Brabantse en Bredase media te bereiken. Was dit ook een match met succes? “Toen wij ons persbericht uitstuurden naar de journalisten was het even afwachten. In die tijd was het wel heel leuk om met de “tracker” in de tool de Clicks en Opens te kunnen monitoren, zodat je ziet welke journalist het bericht opent. Uiteindelijk werd ons persbericht snel opgepakt en was de eerste publicatie al een feit op de dag van de lancering (vrijdag 9 april). We zijn heel tevreden met de resultaten van de campagne, want het heeft ons vijf publicaties opgeleverd.” Doordat Breeze publicaties in lokale media scoorde, was het direct in beeld bij haar doelgroep. Zo draagt PR dus bij aan de groei van je onderneming.

PR tips van Breeze
Het team van Breeze deelt graag een aantal PR-tips met andere ondernemers . “Het heeft ons veel geholpen om feedback en tips te vragen over onze persberichten aan PR- freelancers of journalisten. Zo wordt het steeds makkelijker en leuker om zelf persberichten te maken. Ook is het belangrijk om assertief te zijn. In het nieuws lees je wel eens een artikel waarvan je denkt: dit had ook over ons kunnen gaan. Door die journalist te benaderen met je eigen nieuws, kun je heel makkelijk een publicatie realiseren.”

Ook is geduld heel belangrijk volgens de student-ondernemer. “Net als bij ondernemen is het vallen en opstaan. Je eerste persbericht zal niet altijd gelijk een groot succes zijn. Besteed daarom niet te veel tijd aan één campagne, maar probeer het gewoon een paar keer. Gebruik Presscloud voor je PR campagne, want het scheelt je veel tijd en laat je organisatie professioneel overkomen. Maak ook goed gebruik van de hele tool, de newsroom is gemakkelijk in te richten en zorgt voor een goede eerste indruk bij journalisten.”