Dit zijn alle voordelen van PR

PR wordt steeds effectiever, het claimen van expert-status loont en een sterke reputatie is nu meer nodig dan ooit. Dit zijn alle voordelen van PR.

Content klinkt als een leuke hobby, maar PR is niet echt nodig, toch? Niets is minder waar. Ontdek alle voordelen van PR.

PR wordt steeds effectiever

Wat ze ook zeggen over nepnieuws: hoogopgeleide professionals vertrouwen media als het aankomt op hun informatievoorziening. Sterker nog: ze vertrouwen traditionele media twee keer vaker dan social media. Consumenten en bedrijven zijn daarbij kritischer dan ooit. Advertenties in kranten of op social media worden door jouw doelgroep steeds minder vertrouwd. PR wordt dus steeds effectiever, zo blijkt ook uit onderstaande afbeelding.

Onverwachte voordelen

Het realiseren van publicaties in media geeft een aantal belangrijke voordelen:

1. Je ‘wint’ hiermee het bereik van deze media. Media zoals bijvoorbeeld Business Insider hebben immers meer lezers dan jouw blog;
  2. Jouw merk wordt bekender en geloofwaardiger. Dat jouw bedrijf in de media komt, is voor veel mensen een teken dat jouw merk te vertrouwen is;
  3. Jouw nieuws wordt vaker gedeeld op social media. De kans dat een bericht meer lezers vindt is groter bij een nieuwsbericht dan bij een advertentie.

Organisaties met een sterke reputatie merken dat ze tal van voordelen hebben, voordelen die je misschien niet meteen zou verwachten.
Een Duits onderzoek toont aan dat bedrijven met een sterke reputatie een lagere rente betalen op hun obligatieleningen. Een onderzoek van Harvard wijst uit dat bedrijven met een slechte reputatie elke werknemer tien procent meer loon betalen.

Claimen van expert-status loont

Bedrijven willen graag laten zien dat ze expert zijn in hun industrie. Een van dé manieren om die expert-status te claimen, is door
in onafhankelijke nieuwsmedia te verschijnen. Niet alleen grote organisaties hebben profijt van deze vorm van content. Zo’n 63 procent van de zakelijke beslissers denkt dat met name kleine of startende ondernemingen baat hebben bij het claimen van de expert- status.

Edelman (een internationaal PR-bureau) deed onderzoek onder 1.200 marketeers. Wat bleek? Zo’n 58 procent van de personen die een beslissing maakt bij een B2B-bedrijf, geeft aan business te gunnen aan een bepaald bedrijf als het zich uitspreekt als expert. Het tegengestelde is ook waar: bedrijven die dergelijke expert-content niet hebben, zullen ze ook niet overwegen als partner. Het presenteren van een heldere visie draagt veel meer bij aan de salesinspanningen van een bedrijf dan men zelf verwacht.

Een sterke reputatie is nu meer nodig dan ooit

Er zijn een aantal belangrijke redenen waarom merken zich vaker uitspreken over maatschappelijke issues en daarom de media benaderen. Allereerst is het een manier om in contact te komen met (nieuwe) klanten en je te profileren op thema’s die relevant zijn. Daarbij worden na verloop van tijd steeds meer thema’s politiek geladen. Daar kan jouw merk de dupe van zijn. Door proactief te communiceren, ontstaat er een voordeel. Niet alleen een voordeel ten opzichte van de concurrentie (waarvan niet bekend is hoe die over bepaalde issues denkt), maar ook een voordeel over tijd. Jouw merk heeft zich al gepresenteerd als bijvoorbeeld inclusief of duurzaam en zal daardoor minder snel een leidend voorwerp in een discussie zijn.

Door een sterke reputatie op te bouwen, is jouw merk ook beter bestand tegen fake news. Uit onderzoek blijkt dat het lastig is om een bestaand beeld bij te stellen. Dat is goed nieuws voor organisaties. Weet je een bepaald imago op te bouwen, dan zal nep-nieuws minder effect hebben op jouw organisatie. Sta je bekend als een betrokken bedrijf, dan is een nieuw bericht dat deze reputatie tegenspreekt minder succesvol. PR helpt je om je te wapenen tegen fake news.

Conclusie

Een betere reputatie zorgt voor goedkopere obligatieleningen, lagere loonkosten en het verbeteren van je reputatie bij (mogelijke) werknemers. De manier waarop organisaties een status als expert claimen is door middel van PR. Claim je succesvol deze expertstatus, dan merk je de effecten daarvan op sales-inspanningen. Zorg er daarbij voor dat je continu aan de reputatie van jouw bedrijf werkt, zodat een fake-news aanval minder impact zal hebben en je minder snel leidend voorwerp bent in een politieke discussie.