Kunstpakket scoort landelijke aandacht met Presscloud

Zo realiseerde Bureau Grotesk landelijke aandacht voor het culturele kerstpakket het Kunstpakket

Het Kunstpakket is een kerstpakket vol kunst. Een leuker presentje voor de thuiswerkende collega’s dan flauwe kaasstengels en een welkom duwtje in de rug voor de cultuursector. De lancering van dit Kunstpakket mocht rekenen op landelijke media-aandacht, waarbij gebruik gemaakt is van de PR-tool Presscloud. Dat vertelt Evert de Vries, verantwoordelijk voor strategie en marketing bij Bureau Grotesk, dat het Kunstpakket bedacht.

Kunstpakket helpt culture sector

Bureau Grotesk maakt marketing-uitingen voor culturele en maatschappelijke instellingen, zoals het Eye Filmmuseum en het Leiden International Film Festival. “We werken veel samen met freelance kunstenaars om werk te maken voor deze culturele instellingen. Die kunstenaars maken heel mooi werk, maar ervaren nu een flinke economische tegenwind. Tegelijkertijd willen bedrijven nu iets extra’s doen voor hun personeel, want de geplande kerstborrels gaan waarschijnlijk niet door. Daarom lanceren we het Kunstpakket, waarmee we hopen dat meer werkgevers hun werknemers op kunst trakteren deze kerst.”

Het bedrijf koos vijf kunstenaars uit voor dit Kunstpakket. “Het zijn vijf talenten, die echt bijzonder werk maken. Door het Kunstpakket aan je collega’s cadeau te doen, geef je tegelijkertijd dus ook vijf kunsttalenten een duwtje in de rug. Zo komt er kunst van aansprekende en talentvolle kunstenaars, in plaats van flauwe kaasstengels, in het kerstpakket.”

Presscloud bespaart uren tijd

“We hebben Presscloud gebruikt om onze boodschap bij de media te verspreiden. Het bericht werd door veel redacties geopend en ook werd er veel op de links geklikt, wat spreekt voor de kwaliteit van de journalisten-database. We zijn bij Radio 4 in de uitzending geweest, in een aantal digitale publicaties verschenen en ons Kunstpakket is besproken in dagblad Trouw. Dat zijn mooie publicaties en het zorgt ervoor dat het kunstpakket vaker is besteld.”

“Het gebruik van Presscloud scheelt me uren aan werk”, aldus De Vries. “Het is makkelijk om de relevante journalisten te vinden en ook het versturen van een persbericht is heel gebruiksvriendelijk. Als ik dit handmatig had moeten doen, was ik daar veel langer mee bezig geweest.”

PR-tips van een ervaren marketeer

De Vries schrijft vaker zijn eigen persberichten, bijvoorbeeld voor het Leiden International Film Festival. Zijn ervaring biedt hopelijk inspiratie voor iedereen met PR-ambities. “Ik hanteer bij het schrijven van een persbericht altijd een aantal regels. In de eerste alinea plaats ik alle relevante informatie, zodat meteen duidelijk is waar het bericht over gaat. Ook schrijf ik een bericht op zo’n manier, dat een journalist het niet hoeft te herschrijven. Ik schrijf bijvoorbeeld: “Bureau Grotesk lanceert een Kunstpakket” in plaats van “We lanceren een Kunstpakket.” Ook zorg ik ervoor dat in elke alinea ten minste een keer de bedrijfsnaam staat, zodat we altijd zichtbaar zijn, ook als een journalist besluit te knippen en plakken in het persbericht.”

Tot slot

De Vries: “Het gebruik van Presscloud is een goede investering, die we dubbel en dwars hebben terugverdiend. Ik zou het aan iedereen aanraden, omdat het een fijne manier is om met de pers in contact te komen. Ook de online newsroom, waar je foto’s en video’s kan plaatsen, voegt veel toe. Dit is voor veel bedrijven een waardevolle oplossing om nog meer op te vallen.”

Ben je benieuwd geworden naar de Kunstpakketten? Via deze link bestel je zo’n pakket: https://kunstpakket.grotesk.nl/