Onderschatten journalisten de impact van AI?

Steeds meer content wordt geschreven door AI. Straks ook het nieuws? Journalisten denken van niet

Zo’n 3000 journalisten uit 15 landen zijn gevraagd naar wat zij als grootste uitdaging zien. Slechts acht procent van de journalisten noemt (het aanpassen aan) technologie als grootste uitdaging. Terwijl kunstmatige intelligentie steeds meer werk van journalisten overneemt. Hoe zit het met de journalistiek, wordt die ook gedisrupt?

Onderzoek onder journalisten

Cision onderzocht de impact van corona op het werk van journalisten. Dit zijn volgens de 3000 journalisten de grootste uitdagingen voor dit jaar:

• Gebrek aan middelen en werknemers (22 procent);
  • Sociale netwerken en de impact van influencers, die traditionele media in bereik voorbijstreven (18 procent);
  • Het continue gesprek over fake news (16 procent);
  • Aanvallen op de vrije pers (13 procent);
  • Verdwenen grens tussen reclame en redactie (13 procent);
  • Aanpassen aan nieuwe technologieën (8 procent).

Er zijn twee keer meer journalisten die zich zorgen maken over fake news (16 procent) dan over nieuwe technologieën (8 procent). Opvallend, want uit onderzoek blijkt dat het wantrouwen in de journalistiek afneemt - of het vertrouwen herstelt, net hoe je het wil formuleren. Tegelijkertijd worden er steeds meer taken van mensen – dus ook: journalisten – overgenomen door computers en algoritmes.

Journalistiek niet bang voor AI

Dit beeld zien we vaker terug: journalistieke medewerkers die niet bang zijn voor de komst van AI. NRC bericht over een studie – de Global Survey of Journalism’s Future uit 2017 – waarin zeventig procent van de nieuwsredacties aangaf zich niet bezig te houden met hoe nieuwe technologie de nieuwsproductie in vijf tot tien jaar zou veranderen. Daarmee lopen ze achter de feiten aan: redacties als die van Bloomberg, The New York TimesThe Washington PostDeutsche Welle en de BBC gebruiken al AI (Artificial Intelligence) om nieuws te produceren.

Hetzelfde lees je in het boek Automating the news – How algorithms are rewriting the media van Nicholas Diakopoulos, een van de grondleggers van computationele journalistiek. Hij verwacht dat de journalistiek een hybride vorm wordt, van zowel menselijke intelligentie en kunstmatige intelligentie. Een beetje zoals de aflevering van Podcast over Media, die gemaakt werd door AI? De tijd zal uitwijzen hoe de toekomst van onze industrie eruitziet.