Onderzoek: zorgen om fake news blijkt fake news

Ondanks de discussie over nepnieuws is het vertrouwen in de Nederlandse nieuwsmedia het afgelopen jaar gestegen

De discussie over nepnieuws klinkt steeds luider. Hierdoor lijkt het vertrouwen in media af te nemen. Niets blijkt echter minder waar. Uit onderzoek van bureau Motivaction blijkt het vertrouwen in de Nederlandse journalistiek juist gestegen. Slimme ondernemers en marketeers spelen hierop in door hun merk zichtbaar te maken in de reguliere - en dus betrouwbare! - nieuwsmedia.

Gedoe om fake news blijkt fake news

Bij de term fake news denk je vast aan de naam denken die deze term wereldberoemd maakte, namelijk Donald Trump. De oud-president van de Verenigde Staten riep om het minste beetje kritiek op zijn leiderschap gelijk de term Fake News. Het meest recente dieptepunt is de aanval op het Capitaal na de presidentsverkiezingen eind 2020. ­­Niet alleen Trump maakt zich schuldig aan het in twijfel trekken van nieuwsmedia: steeds vaker wordt de betrouwbaarheid van journalisten in twijfel getrokken.

Toch blijken we reguliere media nog veel meer te vertrouwen dan social media. Het NOS Journaal van 20:00 krijgt dan ook een 7.5 als rapportcijfer, tegenover een 4.1 voor Twitter en Facebook als nieuwsbron. Nederlandse journalisten die hoog scoren op vertrouwen zijn Rob Trip en Annechien Steenhuizen (NOS Journaal) met een rapportcijfer van een 7.3. Duidelijk wordt in ieder geval dat het vertrouwen van de Nederlandse bevolking het hoogst ligt bij de lokale omroep, NOS Journaal en Radio 1. Er is zelfs een stijging in het vertrouwen in nieuwsmedia zichtbaar vergeleken met het afgelopen jaar.

Sociale media minder vertrouwd

Waar het vertrouwen in reguliere media toeneemt, daalt het vertrouwen in social media. Kanalen als Facebook, Twitter en YouTube staan alle drie in de top vijf kanalen waarop de meeste misleidende informatie zou worden gedeeld. Hierdoor daalt het algemeen vertrouwen in alles wat er verschijnt op sociale media. Ook adverterenties op social media worden dus minder vertrouwd.

Dat blijkt ook uit onderzoek van Kantar’s Dimension study onder 8.000 consumenten: sociale media zouden de minst betrouwbare bron zijn voor het verzamelen van informatie over bedrijven. Slechts 17% van de ondervraagden beschouwt kanalen als Facebook en Twitter als een betrouwbare bron. Bedrijven staan hierdoor voor een dilemma. Marketing via sociale media maakt het makkelijk om gericht te targetten. Maar social media worden steeds minder vertrouwd. Wat nu?

De oplossing

De geloofwaardigheid van een nieuwsbericht wordt voor een flink deel bepaald door het medium waarop dit nieuws verspreid wordt. Het liefst wil je zichtbaar zijn op de meest betrouwbare bronnen, namelijk de reguliere pers. Presscloud biedt hiervoor een oplossing. De gratis beschikbare PR-tool maakt het mogelijk om persberichten te delen met journalisten. Met een database van meer dan 8.000 journalisten die schrijven voor erkende nieuwsmedia, kun jij je merk op een geloofwaardige, betrouwbare manier bekender maken.

Daarnaast biedt Presscloud ook tools aan die je helpen om als het ware je eigen PR-bureau te worden. Met instructies over hoe je een goed persbericht schrijft. Check de PR Academy met allerlei tips en tricks voor PR. Zo kan je zelf aan de slag met free publicity. En dat is geen fake news.