Waarom maken bedrijven gebruik van een persbureau?

Waarom maken bedrijven gebruik van een persbureau? Nieuwsagentschappen leveren snel, onafhankelijk en betrouwbaar nieuws aan mediakanalen en is relatief goedkoop.

Waarom maken bedrijven gebruik van een persbureau?

Wat is een persbureau?

Persbureau heeft als voornaamste doel het leveren van snel, onafhankelijk en betrouwbaar nieuws aan kranten, radio- en televisiestations en andere mediakanalen. Een persbureau wordt ook wel een persdienst, pers- of nieuwsagentschap genoemd.

Aangezien het voor de meeste bedrijven onmogelijk is om in ieder land een correspondent te hebben, maken ze gebruik van een of meerdere persbureaus. Zodat ze toch dagelijks het nieuws kunnen leveren. Een persbureau verzamelt namelijk het nieuws uit de hele wereld en levert deze artikelen aan bij de media die zich hierop abonneren.

Nederlands persbureau

In Nederland zijn er drie grote persbureaus, te weten:

• ANP: Algemeen Nederlands Persbureau welke in 1934 is opgericht en sindsdien onafhankelijk nieuws levert.
  • Nieuwsbank: Interactief Nederlands Persbureau INP, welke bestaat sinds 1996.
  • Novum Nieuws: is in 1999 opgericht.

Daarnaast zijn er ook kleinere persagentschapen die gericht zijn op een regio of genre, zoals een cultureel persbureau en het Haags persbureau.

Internationaal persbureau voorbeelden

Grote persagentschappen werken internationaal. Het persbureau dat het langste bestaat is Agence France Presse (AFP), welke voor de Tweede Wereldoorlog onder de naam Agence Havas opereerde. Andere grote persbureau voorbeelden die op wereldschaal opereren zijn persbureau AP (Associated Press) en persbureau Reuters. In België is het bekendste persagentschap Belga. In Spanje is dat Agencia Internacional en in Duitsland zijn dat DPA en IPS.

Wat doet een persbureau?

Als je meerdere nieuwsbronnen per dag leest, merk je soms dat een artikel bijna woord voor woord wordt herhaald in meer dan één publicatie. Dat komt omdat het verhaal afkomstig is van een persbureau. Nieuwsagentschappen als Reuters, AP en ANP huren journalisten in om originele artikelen te schrijven die verspreid worden aan een verscheidenheid van nieuwsbronnen. Bij deze artikelen staat altijd de naam van de journalist en het persbureau waar ze mee werken.

In het huidige veranderende en concurrerende medialandschap vertrouwen veel mediakanalen nu op persbureaus om hun basisnieuws te leveren. Dit stelt de krant in staat minder verslaggevers in dienst te nemen. En in plaats daarvan middelen te besteden aan meer specifieke redactionele inhoud om de publicatie haar unieke smaak en karakteristieke ‘stem’ te geven.

Feeds voor persberichten

Met succes een journalist van een persagentschap benaderen om jouw persbericht te plaatsen is zeer moeilijk. Ze worden namelijk overspoeld (nog meer dan normaal) en hebben absoluut geen tekort aan nieuwsberichten. Dit komt omdat ze vaak breaking news en actuele gebeurtenissen publiceren. Maar er zijn wel mogelijkheden om jouw persbericht aan te leveren bij persdiensten.

Er zijn namelijk ook nieuwsdiensten die zowel originele nieuwsberichten en persberichten plaatsen. Wanneer PR professionals het hebben over een ‘news wire’ of ‘nieuws feed’, gaat dit om een kanaal voor het aanleveren van persberichten. Dit zijn nieuwsdiensten die (meestal tegen betaling) persberichten van bedrijven plaatsen waartoe abonnees en journalisten toegang hebben.

Wil je meer weten over een compleet PR traject en hoe je jouw persbericht kan uitsturen naar de meest relevante journalisten en persbureaus? Als ook hoe je het perfecte persbericht maakt en vervolgens kan monitoren? Neem dan contact op met het team van Presscloud.