Waarom praktische content 'besmettelijk' is

In het boek Contagious legt Jonah Berger uit waarom bepaalde merken en ideeën wel bekend worden en andere niet. Ontdek waarom praktische content nieuwswaardig kan zijn.

Waarom is sommige content Contagious?

In deze New York Times bestseller worden zes redenen genoemd waarom bepaalde zaken zich verspreiden als een virus – en daarmee besmettelijk (ofwel Contagious) worden. Dat zijn:

-       Social currency (We willen graag status verkrijgen, dat doen we door over coole of nieuwe zaken te berichten. Denk aan: de iPhone.)

-       Triggers (Is iets top of mind, dan ligt het vaker op het puntje van de tong. Een NASA-missie naar Mars zorgde, gek genoeg, voor een hogere verkoop van de chocoladereep met dezelfde naam.)

-       Emotion (Door in te spelen op emoties, zelfs negatieve, krijgen verhalen nog meer waarde.)

-       Public (Monkey see, monkey do. Is een product of merk zichtbaar? Waarom denk je dat de appel op een MacBook altijd goed zichtbaar is voor anderen?)

-       Practical Value (We helpen graag anderen. Bruikbare, hapklare informatie wordt graag gedeeld.)

-       Stories (We delen niet alleen informatie, maar ook graag verhalen. Zorg dat je merk onderdeel is van zo’n verhaal.)

Praktische content helpt

Dat praktische informatie gedeeld wordt, is een beetje een dooddoener. Iedereen kan invoelen dat het fijn is om anderen te helpen, door relevante info te delen. Maar wat maakt informatie waardevol? Informatie die geld bespaart, zoals kortingen. Hierbij is het de vraag of het een goede deal (b)lijkt, ofwel: hoe groot percentage de korting is. Een aanbieding van 650 naar 640 euro is minder spannend dan een korting van 35 naar 25 euro. Het draait, kortom, om de verhouding.

Maar het draait niet alleen om geld. Bruikbare informatie vertegenwoordigt ook een praktische waarde. Mensen in staat stellen om uitdagingen sneller, beter of makkelijker te kunnen voltooien, is ook een recept voor ‘besmettelijke’ content. De meest doorgestuurde content in de nieuwsbrief van The New York Times gaan over gezondheid en onderwijs, evenals recepten en interessante restaurants. Waarom? Omdat ze praktische informatie bevatten. Deze content scoort, omdat het:

-       Overzichtelijk wordt weergegeven (zelden zie je 20 tips, vaker zijn het er minder dan zeven);

-       Specifiek is. Omdat content bij een specifieke doelgroep past (liefhebbers van waterpolo of exotische restaurants), wordt het met deze groep gedeeld. Media richten zich eveneens op zo’n specifieke groep. Citaat: “content that is obviously relevant to a narrow audience may actually be more viral.”

Oftewel: maak news that you can use.

Drie voorbeelden van praktische content die scoort

1: FYNCH met HR-tips

FYNCH geeft trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Door een aantal tips op dit gebied te delen, kan het zich profileren als expert op dit gebied. Hierdoor wordt de boodschap relevant voor HR-vakbladen en speelt de organisatie zich in de kijker bij de doelgroep. Dat leidde tot verschillende publicaties, onder meer bij Business Amsterdam.

Zes tips voor organisaties die meer uit hun professionals willen halen

Zorgen dat professionals meer renderen en langer bij jouw bedrijf werken, is urgenter dan ooit in de huidige arbeidsmarkt. Dat stelt de oprichter van FYNCH, Edwin Hansma, een expert in gedragsverandering binnen organisaties. Hij geeft zes tips voor werkgevers en (HR-)managers om ook in tijden van technologische veranderingen werknemers te laten excelleren.

2: Bureau Mirck met PR-tips voor startups

Toen mijn carrière als freelance PR-adviseur begon, wilde ik ervoor zorgen dat ik goed vindbaar zou zijn. Wie zou zoeken naar ‘PR’ en ‘startups’ moest bij uitkomen. Daarom schreef ik een blog voor FrankWatching waarin ik vier tips deelde voor PR voor startups.

PR: 4 tips om jouw startup succesvol te lanceren

Je hebt een werkend platform, website of app. Via advertenties op social genereer je de eerste traffic en je merkt dat je idee aanslaat. Maar je wil nog meer app-downloads of bezoekers. Wat nu? Free publicity (pr) is de manier om jouw bedrijf bij het grote publiek bekend te laten worden – en deze tips gaan je daarbij helpen.

3: Momice over events

Momice ontwikkelde registratiesoftware waarmee het leven van eventprofessionals makkelijker wordt. Om in beeld te komen bij deze doelgroep, deelt Momice tips hoe succesvolle pr-events georganiseerd worden. Dat leidde tot publiciteit op onder meer MarketingTribune.nl. Hieronder vind je het begin van het persbericht.

Hoe krijg je journalist naar pr-event?

Evenementen zijn een beproefd middel om pr te genereren voor een merk of organisatie. Maar het is tegenwoordig steeds lastiger om een succesvol pr-event te organiseren. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat de pers naar jouw event toekomt? Rutger Bremer van Momice heeft tips vanuit de praktijk.

Ik vroeg onder meer Hans van der Beek, Parool-journalist van de fameuze rubriek Schuim, wat hem beweegt om naar een event te komen. Ook Merlin Melles, oprichter van Founders Carbon Network (fCN), ‘de netwerk-koningin van Nederland’, deelt tips.

Nog meer tips nodig?

Zoek eens op Google News naar ‘tips voor’. Of klik op deze link. Zo vind je nog meer inspiratie voor deze vorm van content.