Wat is het verschil tussen PR en contentmarketing?

Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Wat is het verschil tussen contentmarketing en PR?

Het verschil tussen PR en contentmarketing is niet altijd duidelijk. Hoe verhoudt het realiseren van free publicity zich tot andere vormen van content? En waarom is PR-content niet altijd per se nieuwswaardig?

PR en contentmarketing

Laten we aftrappen met een definitie van PR en contentmarketing. Contentmarketing behelst het uitgeven van content (zoals blogs, video’s, maar ook de Allerhande of de Michelin-gids) om daarmee een publiek op te bouwen dat van commerciële waarde is voor jouw organisatie. Contentmarketing draait om het uitgeven van inspirerende of informatieve content en zorgt ervoor dat je een blijvende relatie met je doelgroep kan opbouwen.

PR behelst het realiseren van gratis publiciteit in onafhankelijke nieuwsmedia. Door regelmatig in het nieuws te verschijnen, groeien merken uit tot een expert. Daarbij bereiken organisaties dankzij media-aandacht een nieuw publiek. Je pitcht PR-content bij journalisten, die fungeren als poortwachters. Wie vertrouwd wordt door de pers, wordt voor zijn doelgroep een betrouwbaardere partner gevonden.

1: PR-content is niet altijd nieuws

Er is een misverstand dat nodig ontkracht moet worden: PR is niet altijd nieuwscontent. Om in het nieuws te komen, is het nodig om relevant te zijn voor een doelgroep van een bepaald medium. Zo’n doelgroep is doorgaans op zoek naar nieuwe informatie. Dat kan nieuwscontent zijn, maar evengoed kan het informatieve content zijn.

Voorbeelden van informatieve content die scoort? Mijn blog op Frankwatching, waarin ik vier tips deel hoe je een startup kan lanceren met behulp van PR.

Denk verder aan:

• ‘Zeven tips van werkgevers om op te vallen op de arbeidsmarkt’
  • ‘Zo realiseer je een inclusief aannamebeleid’
  • ‘Funding? Deze negen voorwaarden hanteren investeerders’

Met andere woorden: elk merk kan aan de slag met PR, want elk merk heeft in elk geval kennis over een bepaald onderwerp in huis. In dit artikel wordt uigelegd waarom praktische content 'besmettelijk' is.

2: PR is hele goede (of: hero) content

PR is een onderdeel van een succesvolle contentmarketingstrategie. Het is een vorm van content die onder het kopje earned valt en complementair is aan de owned kanalen (zoals een blog-pagina) en de paid-kanalen (adverteren). Het voornaamste verschil: er is geen garantie dat PR-content geplaatst wordt, want het is altijd de vraag of de content relevant gevonden wordt door de pers.

In feite is PR-content een vorm van Hero-content. Hero-content heeft als doel om brede awareness voor het merk of een specifiek product van het merk te creëren.

Onderstaande afbeelding is daarbij relevant:

3: PR zorgt voor nieuw publiek

Waar hygiene content nodig is om je bestaande publiek te informeren, zorgt PR-content ervoor dat je een nieuw publiek kan aanspreken. Doordat jouw merk bekender wordt via de pers, bereik je een groter publiek.

De AARRR-funnel, waarbij een doelgroep stappen doorloopt om van awareness tot revenue te komen, wordt dus gevuld dankzij PR. Met goede content zorg je ervoor dat je doelgroep zich door deze funnel beweegt. Richt je je op verschillende doelgroepen? Overweeg dan om je bericht om te schrijven voor die verschillende groepen.

PR is geen alternatief voor contentmarketing en contentmarketing kan PR nooit helemaal vervangen. Laat PR onderdeel zijn van je content-marketing-strategie, zodat je merk bekender wordt. Publiceer regelmatig relevante content, zodat je doelgroep zich door de funnel beweegt.