Zes tips voor een goed interview

Yes! Je hebt een interview geregeld bij BNR of een toonaangevend tijdschrift. Maar: wat nu? Deze zes tips helpen je voor te bereiden op een interview.

Bereid je voor op een interview

Het is niet alleen een klus om te bedenken wat nieuws is. Een goed interview afleveren is nog best een uitdaging. Allereerst wil je sympathiek overkomen. Gesprekken op radio of tv zijn in de eerste plaat populariteitswedstrijden: niemand heeft immers zin om zaken te doen met een arrogante kwal.

Je wilt niet alleen aardig, maar ook deskundig en bekwaam overkomen. Door jouw kennis over het voetlicht te brengen, kan je een autoriteit in een bepaalde markt worden. Daarom wil je graag zo helder mogelijk jouw informatie overbrengen op het publiek. Maar hoe ga je te werk? Deze zes tips helpen je op gang.

Tip 1: Bereid je goed voor

Bedenk van tevoren wat je wel en niet wil zeggen. Door het gesprek te oefenen met kritische collega’s of vrienden, ontdek je waar de gaten in jouw verhaal zitten. Verdiep je daarnaast in de journalist, het medium en de doelgroep. Vraag je af welke issues op dit nog meer belangrijk zijn voor een bepaald medium. De kans bestaat dat deze ook in jouw interview besproken worden. Ben je te gast bij BNR, dan is de kans aanwezig dat het over ander ondernemer-nieuws zal gaan.

Ontdek en onderken ook het heersend sentiment over het onderwerp dat je wilt bespreken. Niets is meer tenenkrommend dan een wereldvreemde ondernemer of CEO, die geen idee heeft hoe de maatschappij tegen zijn bedrijf of industrie aankijkt. Stel jezelf voor een interview de vraag: wat zou een journalist mogelijk nog meer willen weten? Die vragen krijg je in elk geval. Vraag dat maar aan FC Den Bosch.

Tip 2: Wees aardig en op tijd

Kom sympathiek over. Wordt er een domme vraag over jouw bedrijf of product gesteld? Dat is een perfecte kans om nog eens uit te wijden over jouw propositie. Verlies nooit ‘het publiek’ uit het oog: je praat eigenlijk met de lezers, kijkers of luisteraars van de journalist. Stel jezelf de vraag: hoe zouden mijn uitspraken op hen overkomen?

Maak er ook een gesprek van, een interview is namelijk geen kruisverhoor. Probeer een vraag terug te stellen; informeer eens hoe een journalist tegen een bepaald issue aankijkt. Zorg er daarbij voor dat een redacteur niet hoeft te wachten op eventuele vragen, beeldmateriaal of andere verzoeken. Je wilt het leven van een redacteur zo makkelijk mogelijk maken. Ze hebben immers de keuze uit 17 miljoen interviewkandidaten.

Tip 3: Durf nee te zeggen

Wie voor het eerst geïnterviewd wordt, is doorgaans erg gespannen. Hoe gaan we om met een journalist? Moeten we op elke vraag antwoord geven? Nee zeggen, of geen extra informatie geven, mag heus wel. Een interviewer is echt niet de baas.

Probeer altijd schappelijk te zijn. Wil je bijvoorbeeld niet vertellen wat de huidige omzet is? Vertel dan wat je beoogde omzet over drie jaar is. Zo ‘geef’ je toch nog iets weg. Een interviewer en geïnterviewde hebben niet dezelfde belangen. Probeer daarbij stil te staan, maar deze belangen wel te verenigen.

Tip 4: Neem de regie

Neem de regie als er spanning ontstaat. Denk aan een uitspraak als: ‘Klimaatopwarming is een serieus probleem, dat ontken ik niet. Ik maak me ook zorgen om de internationale spanningen. Voor een handelsland als Nederland is dat natuurlijk urgent Misschien moeten we het daarover hebben.’

Vertel niet alles en wees bondig: eindeloze uitweidingen zijn niet erg inspirerend. Laat je niet verleiden door suggesties en tegenstellingen tot uitspraken die je liever niet wilt doen. Wees niet loslippig: ‘off the record’ bestaat niet. Alles wat je hebt gezegd in een interview, mag gebruikt worden door een journalist. Zorg dan ook altijd dat je teksten voor publicatie mag inzien.

Tip 5: Ontspan

Sta erbij stil je dat jij de expert bent en iemand graag jouw kennis wilt delen met zijn of haar publiek. Met andere woorden: een interview is geen schoolse overhoring, maar een blijk van interesse in jou of jouw bedrijf.

Tegelijkertijd hoef je niet alles (over alles) te weten: over sommige dingen (zoals concurrenten) heb je liever geen mening. Door niet overal op in te gaan, begeef je je minder snel op glad ijs. De grootste valkuil voor hoogopgeleiden is om overal over mee te willen praten. Goed nieuws: je bent expert in maar een vakgebied. Dat is meer dan genoeg.

Tip 6: benut media-aandacht

Hoe kan je publiciteit in een blad, site, radio of tv-programma optimaal benutten? Veel bedrijven delen de publiciteit die ze hebben gerealiseerd op hun eigen kanalen. Ze schrijven er bijvoorbeeld een blog over op hun website. Of ze plaatsen de logo’s van de media waarin ze verschenen zijn op hun site, zoals in onderstaande afbeelding. Het voordeel van deze logo’s, is dat het ook vertrouwen opwekt bij de bezoeker van de website.

Tip: Deel eens een publicatie op de bedrijfspagina op LinkedIn. Gebruik vervolgens een bescheiden advertentiebudget, zodat nog meer mensen opmerken dat jij in de media bent verschenen. Zo combineer je owned (PR) en paid (advertenties) op een slimme manier en zien nog meer mensen dat jij een expert bent.

Ik hoop dat bovenstaande tips je houvast bieden bij een optreden in de media. Tot slot: moet je een pitch doen bij een medium als BNR? Zorg dan dat je deze pitch kan dromen. Oefen ‘m op de fiets, onder de douche, tijdens het afwassen – op elk verloren moment. Dat scheelt een boel zenuwen.