Zo kies je de juiste insteek voor je persbericht

Heb je geen idee wat de insteek van je persbericht moet zijn? We helpen je op weg.

Voordat je een persbericht schrijft, is het belangrijk om de juiste insteek te kiezen. Die insteek kan van alles zijn, van het delen van een mijlpaal voor je onderneming tot de lancering van een nieuw product.

Nieuws
Als eerste het allerbelangrijkste: je persbericht moet nieuws bevatten. Het woord nieuws kan je wel breed opvatten. Zolang hetgeen wat je deelt nieuw is voor de media of een bepaalde doelgroep, is het al nieuws. Zelfs als dat 'nieuws' eigenlijk iets is wat een jaar geleden al gebeurde en dus niet nú nieuws is, kan je het als nieuwtje delen. Zolang het maar nieuws is voor de media, is het het waard om er een persbericht over uit te sturen.

Origineel idee delen
Wat ook een goede aanleiding is voor het schrijven van een persbericht, is het delen van een origineel idee. Doet jouw bedrijf iets compleet nieuws in de markt, pakt jouw onderneming het heel anders aan of spring je in een gat in de markt? Ook dat is nieuws.

Voorbeelden
Een mijlpaal behalen met je onderneming is een perfecte aanleiding om de media op te zoeken. Zo’n mijlpaal kan zelfs relatief klein zijn, zoals de lancering van een nieuwe functie op je website of het binnenhalen van de zoveelste klant. Een aantal andere voorbeelden:

• Uitbrengen nieuw product
  • Lancering nieuwe functie
  • Winnen van een prijs met je onderneming
  • Aankondiging nieuwe directeur
  • Verhuizing naar nieuwe locatie
  • Binnenhalen belangrijke investering
  • Openen nieuwe vestiging

Focus op 1 onderwerp
Veel mensen hebben de neiging om in een persbericht teveel te willen vertellen. Het is logisch dat je trots bent op je bedrijf en het liefst alles erover wil delen met de media, maar het is belangrijk om te kiezen voor 1 onderwerp. Op die manier houd je het overzichtelijk en geef je niet direct alles weg. Handig, want zo kan je in de toekomst nog een persbericht uitsturen.