Zo lanceer je een vergelijkingssite of platform

Van dierenartsen tot makelaars: voor veel diensten zijn er inmiddels vergelijkingssites en platforms. In dit artikel leer je hoe zo’n bedrijf lanceert via PR.

Zo lanceer je een vergelijkingssite of platform

PR voor platforms en vergelijkingssites

Waarom volgen zoveel bedrijven het voorbeeld van Independer? Omdat veel markten niet transparant zijn. Of het nou gaat om makelaars, verhuizers of dierenartsen: het is vaak lastig in te schatten of iemand betaalbaar, aardig en kundig is. Een vergelijkingssite helpt daarbij.

Ik ben betrokken geweest bij de lancering van verschillende platforms en vergelijkingssites. In dit artikel deel ik een aantal tips, zodat jij ook jouw platform of vergelijkingssite kan lanceren door middel van PR.

Onderbouw belang van de vergelijker

DatHuis profileerde zich begin 2017 als vergelijker van makelaars. Waarom is het urgent dat makelaars vergeleken worden via een site? Daarvoor droeg de startup de volgende redenen aan:

-   Door de keuze voor een internetmakelaar lopen huizenverkopers gemiddeld meer dan 18.000 euro aan opbrengst mis;

-   Bij twee op de drie huizen zorgt een internetmakelaar ervoor dat het huis voor minder geld verkocht wordt;

-   Gemiddeld verkoopt de best verkopende internetmakelaar een huis voor vijf procent minder dan de bestverkopende full service-makelaar

-   Een makelaar met veel ervaring in een bepaalde wijk of prijsklasse verkoopt een huis voor vijf procent meer.

Met andere woorden: door nieuwe inzichten te verschaffen – onderzoek te doen – ontstaat er urgentie. Dit leidde tot publiciteit in landelijke media als Metro en RTL, maar ook regionale media als Het Parool en tal van vakbladen in het vastgoed en het startup-domein.

Vertel welke problemen je oplost

Scanmovers vergelijkt niet alleen verhuizers, maar lost ook een ander probleem op: veel verhuizers hebben (nog) geen website. Onderstaande tekst laat zien dat het niet alleen gaat om prijsverschillen, maar ook digitalisering van de business. Door problemen te bespreken, ontstaat urgentie en daarmee ruimte voor jouw bedrijf.

Onderstaande tekst leidde tot publiciteit in de Telegraaf, BNR en de Consumentenbond:

Verhuizers die eenzelfde vracht vervoeren of uit hetzelfde gebied of stad komen, kunnen tot wel twee keer duurder zijn. Zo zijn sommige verhuizers in Noord-Holland drie keer goedkoper dan die in Overijssel. Dat blijkt uit onderzoek van Scanmovers, een nieuw platform dat de verhuismarkt transparant wil maken. Opvallend is dat duurdere verhuizers niet per se beter blijken.

Boyan Nijpels, oprichter van Scanmovers: “Het is nog erg lastig om een betaalbare verhuizer te vinden. Dat komt omdat sommige verhuizers nog niet goed zichtbaar op internet zijn en het vooral van mond-tot-mondreclame moeten hebben. Daarom hebben we een platform opgericht waarop duidelijk wordt welke verhuizer het goedkoopst is in jouw regio of het best gewaardeerd wordt. Ook wordt de goede verhuizer zonder eigen website nu wel gevonden.”

Licht voorbeelden uit

Hiiper maakte het mogelijk om boodschappen-prijzen te vergelijken. Door een aantal opvallende kortingen uit te lichten (een top tien met de meest kleine kortingen) werd aannemelijk dat supermarkten de consument eigenlijk voor de gek houden. Check bijvoorbeeld dit verhaal in de Volkskrant met de alleszeggende titel: ‘Aanbieding van uw super: 1 cent korting.’

Dierenartskiezen.nl vergelijkt dierenartsen. Dierenartsen hanteren soms wel vier keer hogere tarieven voor een consult dan een collega iets verderop. Ook bij operaties zijn enorme verschillen. De prijsvergelijker signaleert wel een gemiddelde tariefdaling. Edwin Paardekooper (what’s in a name) zegt het volgende in De Telegraaf: „Bij consults zien we prijzen van €20 tot €93. Voor een castratie van een flinke hond betaal je tussen de €140 en €388.”

Door voorbeelden uit te lichten, ontstaat er voor de consument een beeld dat meer tot de verbeelding spreekt. Zoals een cent korting meer zegt dan het gemiddelde prijspeil, zo laat het verschil in consult-kosten zien dat er bij dierenartsen echt iets te kiezen valt.

Tot slot

Vergelijkers en platforms zitten op een schat aan data. Een vergelijker als Dierenartskiezen komt elk jaar (niet geheel toevallig, tijdens dierendag) in het nieuws. Door continu onderzoek te doen naar prijsontwikkelingen, beoordelingen en andere trends, ben je als platform verzekerd van een stroom aan publiciteit. Ook het uitreiken van awards (de dierenarts van het jaar of van een bepaalde provincie) schept een kans om je te onderscheiden als keurmerk.