Case: Survival Club scoort een interview bij het Parool met Presscloud

Dankzij slimme PR-campagne en handige PR-tools scoort Survival Club publiciteit bij onder meer het Parool

Toen Justin Wiggers tijdens de coronacrisis een mooi stuk grond ongebruikt zag liggen, zag hij een kans. De jonge ondernemer bedacht Survival Club: een club waar mensen zowel mentaal als fysiek fit blijven in de pandemie. Nu de sportscholen gesloten zijn, is de buitenlocatie van Survival Club het ideale alternatief. Om deze nieuwe locatie onder de aandacht te brengen, gebruikte Wiggers de PR-tool Presscloud. Dat bleek een succes, want niet veel later kreeg Wiggers een telefoontje van het Parool.

Publiciteit voor nieuw bedrijf
Op een braakliggend stuk grond in Amsterdam-West, naast voetbalvereniging SDZ, zag Wiggers een stuk grond dat ongebruikt bleef. Eigenhandig is hij hier gaan snoeien en heeft hij een hindernisbaan opgezet voor alle soorten sporters. In de pandemie vindt Justin het belangrijk dat mensen in beweging blijven, wat lastiger werd door het sluiten van de sportscholen. “Survival Club is zo opgezet dat het toegankelijk is voor alle niveaus en leeftijden. Het is bedoeld om mensen op een speelse wijze toch goed in beweging te laten zijn. In de sportschool train je maar een specifieke spiergroep, door te slingeren en te klimmen op een survival baan train je je hele lichaam.”

De PR-campagne
Toen de survivalbaan eenmaal opgezet was, moest er een volgende stap gezet worden: de baan vullen met Amsterdammers. Dat begint met het schrijven van een goed persbericht. “De tips en tricks vanuit de tool in Presscloud waren erg nuttig voor de opzet van mijn persbericht. Ik had hier weinig ervaring mee, maar door de PR Acedamy en de intuïtieve tips kwam ik er al snel uit en kon ik een nieuwswaardig persbericht schrijven”, aldus Wiggers.

In zijn persbericht beschrijft Wiggers de toegevoegde waarde van Survival Club voor de Amsterdammers en haakt hij in op de lockdown. Vervolgens zocht hij uit welke kranten relevant zouden zijn voor de doelgroep en de boodschap van het bericht. In de tool van Presscloud ging hij opzoek naar journalisten die voor deze kranten schreven. “Nadat het persbericht verstuurd was, kon ik inzien wie, en hoe vaak het bericht geopend had. Na een aantal dagen bedacht ik het volgende: ik stuur de journalisten die het bericht meerdere keren hadden geopend, nog even een bericht.” Met succes, want een journalist van Het Parool zocht even later contact met Survival Club voor een interview.

Survival Club + Presscloud = Het Parool
De journalist van het Parool wilde een interview op locatie. Het interview, vergezeld met een foto van de Survival-ervaring, vormde uiteindelijk een artikel in Het Parool. Al gauw waren de resultaten van de campagne zichtbaar: “De telefoontjes en mails voor proeflessen kwamen binnen. Daarnaast kreeg ik ook meerdere aanvragen van bedrijven en teams voor een groepsactiviteit.” Kortom: een succesvolle campagne die, dankzij meer publiciteit ook voor een toename in klanten zorgde.

De PR-tips van Survival Club
“Aan het begin van je campagne is het belangrijk dat je goed inzichtelijk hebt wat je doelgroep is en hoe je deze het beste bereikt. De actualiteit van je campagne is ook heel belangrijk. Speelt het in op een herkenbare trend? Dan scoor je meer publiciteit.”

“Maak daarnaast gebruik van online tools die het je gemakkelijker maken. Ik had niet veel ervaring met het schrijven van persberichten of het opstellen van perslijsten. Presscloud heeft dit voor mij allemaal veel makkelijker gemaakt. Het systeem is makkelijk in gebruik en helpt je monitoren hoe je persbericht ontvangen wordt. Als je je PR via (lokale) kranten wil laten verlopen, is Presscloud de perfecte oplossing. Kortom, een echte aanrader voor iedereen die aan de slag wilt met PR.”