Deze PR-campagne van Unpluq was 32.000 euro waard

De Delftse startup Unpluq maakte gebruik van Presscloud voor een PR-campagne. Het resultaat: een mediawaarde van 32.000 euro

De Delftse startup Unpluq produceert een usb-c-stick die ervoor zorgt dat je telefoon je minder afleidt en je meer tijd overhoudt voor de dingen die je belangrijk vindt. Voor de lancering gebruikte het bedrijf de PR-software van Presscloud, waarmee het bedrijf een media-waarde van 32.000 euro realiseerde. Dat vertelt Nian Wetsteijn, verantwoordelijk voor de marketing van Unpluq.

Unpluq voorkomt afleiding

Less Distraction. More Life. Dat is de slogan van Unpluq. De Delftse start-up produceert een klein usb-c-stickje, dat in de telefoon geplugd kan worden. Als de key in de telefoon zit, heb je toegang tot alle apps, als de key eruit is, treedt de 'Focus modus' van de Unpluq Launcher in werking. Je hebt dan niet langer toegang tot alle afleidende apps op je apparaat, en je bepaalt zelf vooraf welke apps jou het meeste storen.

Het doel van Unpluq is om je meer tijd te geven voor de dingen die jij echt belangrijk vindt in het leven. Daarin lijkt het bedrijf te slagen: het smartphonegebruik bij sommige Unpluq-gebruikers daalde namelijk met 25 procent. Om bekendheid te genereren voor de lancering, gebruikte het bedrijf de PR-tools van Presscloud.

Lancering via PR

“Bij de eerste Kickstarter-lancering was er al veel media-aandacht voor Unpluq, wat een positief effect op de verkoop had. Daarom besloten we voor de echte lancering van Unpluq PR in te zetten. Een slimme lancering maakt namelijk gebruik van je social media én van de pers. Media-aandacht kan in een korte periode een boost geven aan de groei van je business, dus was het een onderdeel van onze marketingmix”, vertelt Nian Wetsteijn.

Het bedrijf maakte gebruik van de PR-tools van Presscloud. “Dat bleek voor ons de perfecte oplossing. Je schrijft een goed persbericht en kan dat direct naar alle juiste journalisten mailen. De tool is heel gebruiksvriendelijk en helpt je ook echt op weg in het opstellen van je PR-campagne.”

Persbericht schrijven en sturen

Wetsteijn: “We hebben een poos van tevoren een eerste versie van het persbericht geschreven en dat een paar keer laten nalezen door mensen buiten onze organisatie. Daardoor weet je zeker dat het een goed persbericht wordt. Gelukkig helpt Presscloud je ook op weg, want in de software zitten allerlei tips voor persberichten. Zo zie je meteen of je de juiste opbouw hebt en of je bericht aan alle criteria voldoet. Dat scheelt je veel tijd en maakt het bericht beter.”

In eerste instantie koos Unpluq voor de gratis versie van Presscloud. “Toen we zagen dat we voor maar vijftig euro per maand al 150 journalisten kunnen bereiken met ons bericht, dachten we: we zijn ook gek als we deze kans laten liggen. Hierdoor konden we ook afbeeldingen toevoegen aan onze newsroom, waardoor journalisten alle relevante beelden op een plek vinden. Dat is super handig.”

PR-resultaat van 32.000 euro

Unpluq stuurde het persbericht uit via Presscloud en wist daarmee veel media-aandacht te realiseren. “Het is fijn dat je in de software kan zien waar je bericht is geplaatst. Bij elke publicatie staat er ook een bedrag, wat uitdrukt wat deze publicatie als advertentie zou kosten. Daarmee zie je meteen hoeveel waarde je krijgt voor dit abonnement. Voor 50 euro per maand hebben we uiteindelijk Tweakers, Android World, MSN, Business Insider, MSN en Dutch Cowboys bereikt. Daarmee is er een mediawaarde gerealiseerd van 32.000 euro!”

“De gebruikservaring is heel erg fijn; je zet met gemak een campagne op en kan heel gestructureerd en overzichtelijk met PR aan de gang. Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik een persbericht heb geschreven en uitgestuurd. Dankzij Presscloud ging me dat heel makkelijk af en hebben we veel mensen kunnen vertellen over onze lancering.”

Tot slot

“Ik kan Presscloud aanraden aan elke startup die bezig is met zijn lancering. Je vindt er grote en kleine media, die je met gemak aan je perslijst toevoegt. De bezoekersaantallen van onze site schoten door het dak door die publiciteit. Publiciteit kan echt veel betekenen voor de groei van een startend bedrijf. Dankzij Presscloud wordt PR heel gemakkelijk en toegankelijk”, aldus Wetsteijn.