Deze tactiek zorgt voor draagvlak voor PR

Je wilt aan de slag met PR. Maar nog niet al je collega’s zijn van van het nut van PR overtuigd. Deze tactiek zorgt voor draagvlak voor PR en voor nieuwswaardige content.

Tactiek voor draagvlak

Besluit je om met PR aan de slag te gaan, dan is het nodig om draagvlak te creëren. Wil je dat jouw PR-inspanningen slagen, dan ben je namelijk mede-afhankelijk van je collega’s. PR is veel minder kansrijk als er intern geen draagvlak voor is. Dat heeft overigens niet alleen te maken met het PR-budget dat organisaties beschikbaar stellen.

Waarom er draagvlak voor PR nodig is? Omdat je afhankelijk bent van de kennis van de experts in jouw organisatie. Omdat de collega’s van sales je kunnen bijpraten over de uitdagingen en wensen van de markt. Daarbij: communicatie zou nooit een aparte afdeling van een organisatie moeten zijn, maar zich actiever moeten mengen in de processen van een bedrijf.

Maak communicatie een onderdeel van elk proces

Hoe kan het dat sommige organisaties in een mediacrisis terechtkomen? Doordat ze zich niet afvragen hoe de buitenwereld reageert op een bepaalde verandering of een (vast goed afgewogen) besluit. Een voorbeeld: de ING-bank besluit CEO Ralph Hamers een salarisverhoging te geven, terwijl de bank tegelijkertijd een boete boven het hoofd hangt van honderden miljoenen euro’s. Dat getuigt niet van veel omgevingsgevoeligheid – om het maar mild uit te drukken.

Communicatie (of: rekening houden met de buitenwereld) zou dan ook onderdeel moeten zijn van elk proces. Je afvragen hoe de wereld reageert op een bepaalde keuze voorkomt niet alleen reputatie-crisissen. Door communicatie te integreren in elk proces, kom je als organisatie ook sneller tot relevante en onderscheidende content.

Zorg voor draagvlak, organiseer trend-gesprekken

Om alle afdelingen van de organisatie te betrekken bij de PR-plannen, is het handig om ze al in een vroeg stadium te betrekken. Dat doe je door regelmatig trend-gesprekken te houden. Organiseer gesprekken met elke afdeling in een organisatie: van sales tot IT, van HR tot het management, het secretariaat tot de oprichter of directeur.

In die gesprekken zou je de volgende vragen kunnen stellen:

• In welke richting denk je dat onze markt beweegt?
  • Zie je opvallende trends of ontwikkelingen in onze markt?
  • Welk weetje over onze industrie of bedrijf doet het goed op verjaardagen en partijtjes?
  • Welke kennis hebben we in huis, waar onze doelgroep van profiteert?
  • Welke vraag krijg je steeds vaker van onze klanten?
  • Wat maakt ons bedrijf anders dan de concurrentie of een willekeurig ander bedrijf?

De beste content voor PR

Op regelmatige basis in gesprek gaan met verschillende afdelingen in een bedrijf zorgt er niet alleen voor dat er meer draagvlak voor PR is. Het is ook een kans om duidelijk te maken wat PR de organisatie oplevert. Maar bovenal: de beste content voor PR komt tot stand door in gesprek te gaan met alle afdelingen en lagen van de organisatie.

Een voorbeeld uit de praktijk om bovenstaande te illustreren. Tentoo wilde zich meer profileren als HR-partij en niet langer als sec payroll-bedrijf. Daarom zochten we naar content die illustreert dat Tentoo een kennispartner is op het gebied van HR. Na een aantal gesprekken met professionals uit de business, kwamen we tot de ontdekking dat opvallende functienamen in opkomst zijn.

Een persbericht met daarin de acht meest opvallende functienamen leidde tot mooie publiciteit in onder meer de Metro en verschillende, nationale radioprogramma’s. Zo is er een een-tweetje vanuit de business met communicatie – wat resulteert in mooie exposure.

Tot slot

Wil je andere afdelingen overtuigen van het commercieel nut van PR? Lees dan eens de blog waarin uitgelegd wordt dat deze PR sales-inspanningen versnelt. Bedrijven die niet inwisselbaar willen zijn, doen er eveneens goed aan om PR te overwegen. Vind je het lastig om nieuws te herkennen? Deze checklist helpt je op weg.