Hoe haak je in met PR

Hoe haak je in met PR?

De inhaker is een bekend fenomeen in de wereld van PR. Merken reageren op een gebeurtenis of een andere partij en creëren daarmee zelf nieuws. Dit artikel legt uit hoe je daar zelf mee aan de slag gaat.

Inhakers

Door te reageren op ontwikkelingen in de maatschappij, politiek of het nieuws, maak je slim gebruik van het momentum. In feite ‘kaap je het nieuws’ om zelf de spotlight te ‘stelen’. Handig! Dit zijn twee bekende manieren waarop je reactief nieuws kunt maken:

•   Allereerst zou je het met iets of iemand oneens kunnen zijn. Zo’n polemiek scoort in de media, want er is een tegenstelling die vergroot kan worden.
  •   Het benoemen, duiden, bekritiseren of toejuichen van een bepaalde ontwikkeling is eveneens een andere manier om te zorgen voor media-aandacht.

Deze twee vormen van inhakers komen in dit artikel aan bod. Let er bij reactief nieuws op dat je je altijd blijft afvragen of je boodschap niet te commercieel is.

Inhaken op een hype

Hieronder vind je een geslaagd voorbeeld van een inhaker. Datacenter-bedrijf Equinix legt uit waarom de Pokémon-app illustratief is voor de opkomst van AR. Het bedrijf maakte slim gebruik van een hype, om een relatief complex product (cloud computing) over het voetlicht te brengen. Zo maakt het bedrijf gebruik van de kennis die in huis is en weet het deze kennis te verbinden aan een onderwerp dat op dit moment urgent is.

Reageren op wetgeving

“De nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans is nu al niet meer van deze tijd”, zo lezen we in een opiniebijdrage in het Parool. Volgens de juristen Nadia Adnani en Kim Deelen zal deze wet niet de gewenste balans tussen flex- en vast werk bevorderen (terwijl dat juist de bedoeling is van deze wet).

Door wetgeving te bekritiseren, ontstaat er een tegenstelling ten opzichte van de regering. Dat is aantrekkelijk, want media hebben zich als doel gesteld om de macht te controleren. Zo’n opiniebijdrage heeft daarom een goede kans van slagen.

Inhaken op een nieuwsmoment

Er zijn talloze nieuwsmomenten die jaarlijks terugkeren en waar je als merk op kan inhaken. Van Koningsdag, Prinsjesdag, de zomervakantie, het wintersportseizoen tot aan grote sporttoernooien. Of wat te denken van de goede voornemens, aan het begin van het jaar. Denk bijvoorbeeld aan onderstaande bijdrage van Naomi Ellemers, sociale- en organisatiepsycholoog en universiteitshoogleraar, in het FD?

Tijdens de eerste dagen van januari zijn we vaak bezig met ‘goede voornemens’ om ons eigen gedrag te verbeteren. (…) Uit onderzoek in de gedragswetenschap is veel bekend over de valkuilen bij goede voornemens, en hoe u die kunt vermijden. U heeft hier vast al eerder over gehoord of gelezen. Toch is het handig een aantal tips op een rij te hebben.

Tot slot

Bovenstaande tips moeten je helpen om zelf aan de slag te gaan met een inhaker. Een handig overzicht van alle nieuwsfeiten vind je op de site issuekalender.nl.