Zo stel je een PR-kalender op

Zo stel je een PR-kalender op

Je hebt nu een idee van alle vormen van PR-content. In dit artikel ontdek je hoe je een PR-kalender opstelt. Met andere woorden: je leert hoe je op een gestructureerde en duurzame manier aan de slag kan met PR.

Rust, reinheid en vooral: regelmaat

Je staat te popelen om een persbericht te schrijven waarin je interessante markt-inzichten deelt. Je wilt artikelen schrijven waarin je uitlegt hoe jouw klanten problemen oplossen of je wil nieuwe klanten aankondigen, een onderzoek delen of inhaken op het nieuws.

Wat je ook doet: zorg ervoor dat je een bepaald ritme vindt in de content die je met media deelt. Regelmatig de media opzoeken met relevante content leidt ertoe dat journalisten je als een bron van kennis of relevante informatie gaan zien.

Afwisseling

Streef ernaar niet te vaak twee vormen van nieuws te herhalen. Zoals verandering van spijs doet eten, zo is het voor media interessanter als verschillende vormen van nieuws elkaar afwisselen. Hier vind je vijf vormen van nieuws waar je inspiratie uit kunt putten.

Hieronder vind je een overzicht van alle vormen van nieuws:

• Buitenlands succes (breid je uit naar het buitenland)
  • Nieuwe klanten en partners (new business)
  • Groeicijfers (jaarcijfers)
  • Funding (financiering)
  • Fusies en overnames
  • Nieuwe collega’s (ook relevant)
  • Onderzoek onder 1000 Nederlanders
  • Onderzoek onder een specifieke doelgroep
  • Overige onderzoeken
  • Observaties
  • Opinies
  • Inhakers
  • How-to en tip-artikelen

En nu?

Doorloop vervolgens de volgende stappen:

• Organiseer een brainstorm – zogenoemde trend-gesprekken – zodat alle relevante content helder wordt;
  • Maak een lijst van al deze vormen van content;
  • Kom je content te kort voor jouw PR-ambities? Overweeg om een onderzoek onder de doelgroep of 1000 Nederlanders uit te voeren;
  • Noteer in elk geval vier – maar niet meer dan vijftien – ideeën waarvan jij denkt dat ze relevant zijn voor de pers.

Hoe vaak een persbericht uitsturen?

De hamvraag is natuurlijk: Hoe vaak moet je een persbericht uitsturen? Dat is niet alleen afhankelijk van de content die beschikbaar is en de tijd die je in PR wil investeren. Toch zijn er wel een aantal handvatten te geven:

• Probeer in elk geval elk kwartaal een persbericht uit te sturen
  • Meer dan een keer per maand een persbericht uitsturen, is wel erg fanatiek. Hierdoor levert elk persbericht uiteindelijk minder publicaties op. Daarom is het aan te raden de content ‘uit te smeren’ over een langere periode.

Inspiratie

Om je op gang te helpen met een PR-kalender, vind je hieronder twee voorbeelden van een planning voor PR.

Variant 1: light

Maand

Januari

Aankondiging nieuwe klant

Februari

Maart

Visie-artikel: regelgeving alleen is niet genoeg

Mei

Juli

Augustus

Oproep Prinsjesdag: overheid, investeer extra!

Oktober

December

Trend-artikel: dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het komende jaar

Variant 2: ambitieus

Maand

Januari

Nieuwe klant

Februari

Maart

Visie artikel

Nieuwe partner

Mei

Onderzoek onder doelgroep

Juli

Uitbreiding buitenland

Augustus

Visie artikel

Oktober

Nieuwe klant

Onderzoek onder doelgroep

December

Trend: dit zijn de kansen voor het volgend jaar

Tot slot

Dit artikel moet je helpen om een PR-kalender op te stellen, zodat je kan werken aan de thought leadership positie van jouw organisatie. Merk op: regelmatig de pers opzoeken is essentieel. Hanteer daarom een ritme dat je kan vasthouden en stel ambities vast die je kan waarmaken. Zorg tijdig voor genoeg draagvlak en resources om deze kalender te realiseren.