Beter vindbaar worden? Gebruik PR

PR verbetert de zichtbaarheid en vindbaarheid van merken - ook tijdens de coronaperiode

Er zijn 9345798 redenen waarom je met PR aan de slag wil. En er zijn drie redenen waarom PR de vindbaarheid van jouw merk vergroot. In dit artikel leggen we je uit hoe je met PR de vindbaarheid en zichtbaarheid van jouw organisatie verbetert. PR is niet alleen handig; PR is nodig tijdens deze coronaperiode, waarin veel fysieke contactmomenten wegvallen.

PR is geen reclame

Nog eventjes: wat is PR ook alweer? Wie PR inzet, heeft als doel om content te verspreiden via onafhankelijke media. Dat doe je door een boodschap te maken die relevant is voor een bepaald medium (een blog, nieuwssite, krant, radio- of tv-zender) en deze te delen met de redactie. De redactie maakt vervolgens de afweging of deze content relevant is voor de doelgroep van het medium. Alleen als dat het geval is, verdient jouw merk een podium op de blog, site, radio, etc. Daarbij hebben redacties de vrijheid om jouw content anders vorm te geven dan je zou willen.

Verwar PR niet met adverteren. PR vraagt om creativiteit, inzet en inlevingsvermogen om zo relevant te zijn voor redacteuren. Jouw content wordt alleen nieuws, als redacteuren jouw content relevant vinden. Redacties leunen steeds meer op content van derden. PR is nog nooit zo kansrijk geweest als nu.

PR is een manier om gratis op te vallen. En op deze drie manieren zorg je ervoor dat jouw merk beter vindbaar en zichtbaar wordt:

1: Benut het bereik van media

Wie aandacht scoort in een platform als Business Insider, de Linda of Emerce, merkt dat er een piek in websiteverkeer zal zijn. Dat komt omdat wie zo'n artikel leest en meer wil weten over jouw bedrijf, vaak doorklikt of verder zoekt. Scoor je een publicatie, dan benut je het bereik van media.

Als PR-platform zetten we zelf ook PR in om ons merk bekender te maken. Na onze lancering in april 2020 zagen we dat er per dag duizenden bezoekers naar onze site kwamen. Dat komt omdat bladen als MarketingTribune, Emerce en de Ondernemer een bericht over onze startup hebben geschreven. Met PR benut je het bereik van onafhankelijke media: je lift voor heel eventjes mee op hun verkeer.

2: Verbeter je SEO

Wist je dat PR ook goed is voor je SEO-positie? Google beoordeelt websites van universiteiten en van nieuwssites als meest betrouwbaar. Wie genoemd wordt op zo’n site, ziet zijn positie in Google dan ook meteen flink stijgen.

Sommige bedrijven gebruiken PR zelfs alleen maar als tool om links te scoren bij onafhankelijke nieuwsmedia, zodat ze daarmee hun positie in de Google zoekresultaten kunnen verbeteren. Dat kan natuurlijk ook. PR is natuurlijk ook een geweldige kans om te laten zien dat je expert bent in een bepaald gebied

3: Blijf vindbaar

PR zorgt ervoor dat je merk langere tijd beter vindbaar is. Wie eenmaal een artikel heeft gescoord bij een medium, is voor altijd te vinden op die specifieke site. PR is ook een longtail-strategie.

Een voorbeeld om dat te illustreren. Ik heb zo’n vier jaar geleden een blog geschreven over PR voor startups op marketingblog Frankwatching. Dat blog wordt nog steeds gelezen door startups die opzoek zijn naar PR-kansen. Dankzij dit blog komen er nog steeds bezoekers naar deze site. PR is ook een longtail strategie.

PR draagt op drie manieren bij aan de zichtbaarheid en vindbaarheid van je bedrijf. Wie wil opvallen – ook tijdens de coronaperiode – doet er dan ook goed aan om zich te verdiepen in deze marketingkans.